Trækker beløb for tidligt: Forbrugerombudsmanden går efter 17 netbutikker
Forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, har det seneste år fået adskillige klager over netbutikker, som har trukket penge for købet, længe inden varen er overleveret til et fragtfirma eller udleveret til kunden.
Derfor har myndigheden sendt orienteringsbreve til 17 virksomheder med en indskærpelse af reglerne for, hvornår virksomhederne må hæve betalingen for en vare på kundens konto. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem. Ellers er det forudbetaling, og det er der jo en risiko ved. Varerne kan fx være i restordre eller helt udsolgt, ligesom sælger kan gå konkurs eller af andre årsager blive forhindret i at sende varerne, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Forbrugerombudsmanden har også behandlet en sag mod en stor varehuskæde, som har oplyst, at dens betalingssystemer var indrettet, så pengene automatisk blev trukket på forbrugernes konto senest 24 timer efter et køb, hvis varen blev sendt fra de enkelte varehuses egne lagre og ikke varehusets centrallager, eller hvis kunden havde valgt ”klik og hent”.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse handlede varehuskæden dog i strid med markedsføringslovens § 3 ved at trække betalingerne på dette tidspunkt. Kæden har nu ændret sine systemer, så pengene først trækkes, når varen bliver overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv, oplyser Forbrugerombudsmanden.